torsdag 18. desember 2008

Konfekt til oppover ørene

I dag har vi laget konfekt. Masse konfekt. Og ble enige om at den ikke skal røres før julaften, etter et par prøvesmaker selvfølgelig... Det kommer dog til å bli litt vanskelig...
Vi har laget flere sorter konfekt, i tillegg glemte jeg helt en plate med karamellmasse som jeg la i frysen for noen uker siden... Så den må vel kuttes i firkanter og dyppes i sjokolade i morgen :P
I dag har vi laget:
  • corn flakes konfekt (knust cornflakes blandet med sjokolade, delphia fett og vaniljesukker)
  • cashewnøttsjokolade (cashewnøtter blandet med sjokolade, delphia fett og vaniljesukker)
  • trøffelkuler rullet i kakestrø, nesquick eller kokos
  • trøffelbiter dyppet i hvit sjokolade (ble en smule marmorerte)
I tillegg har jeg laget en trøffelmasse som skal rulles i morgen. Har moderert en oppskrift fra forumet på hagegal, så jeg håper det blir greit... Tok det litt etter man tager hva man haver prinsippet...
Planen er vel at en noe av det skal gies bort, resten fortæres vel i julen...

Cashewnøttsjokoladene var vel den største favoritten, og siden det var dem det ble minst av så kan det nok være at man må lage litt flere av dem :) Jeg kjenner at vi skal kose oss i julen :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fortell om den cashewnøtt-konfekten. Hakket du nøttene, eller hvordan gjorde du det`?

Therese sa...

vi hakket ikke cashewnøttene :)
Det var usalta nøtter, smeltet sjokolade, passelig med delphia fett, ca 25 gr pr 200 gr sjokolade, og en liten teskje med vaniljesukker :)